Więź to Podstawa

Programy konsultacyjne

Stanley Greenspan przypomina nam o ważnej zależności pomiędzy przywiązaniem do drugiej osoby a przyswajaniem nowej wiedzy.
Rzadko się o tym mówi, ale powinniśmy o tym pamiętać i stosować w swojej pracy. Lepiej zapamiętujemy doświadczenia, które wiążą się z bardzo pozytywnymi emocjami. Dlatego też dziecku łatwiej będzie skupić uwagę na czymś, czym się bardzo interesuje, a informacje, które dochodzą do niego podczas pozytywnych dla niego wydarzeń, na dłużej pozostają w jego pamięci długotrwałej.

Łatwiej zapamiętujemy w sytuacjach, w których czujemy się albo bardzo dobrze albo bardzo źle. Jeśli przedstawiamy dziecku informacje, które mają dla niego małą wartość emocjonalną, wtedy będzie mu trudno się na nich skupić, bo brakować w nich będzie czegoś, co pozwoli mu zachować je na długo w pamięci. Bardzo wiele rzeczy, których próbujemy nauczyć nasze dzieci ze spektrum, ma dla nich bardzo małą wartość emocjonalną. Nie motywują ich na tyle, żeby chciały się dowiedzieć o nich czegoś więcej. Dlatego tak ważne jest, żeby wykorzystywać zainteresowania dzieci, jeśli chcemy ich nauczyć czegoś nowego i dodawać do tego procesu wiele pozytywnych emocji.

Większość teorii rozwojowych społecznego uczenia się podkreśla, jak wielką rolę w procesie uczenia się odgrywa silne przywiązanie i dzielenie się pozytywnymi emocjami. Kiedy już dziecko lubi ze mną przebywać i czeka na to, co zrobię, wtedy uczenie go jest bardzo proste. Jeśli sprawicie, że w waszym towarzystwie dzieci będą czuły się dobrze, wtedy będą one też podążać za wami i cieszyć się, że mogą się czegoś od was nauczyć.

Dzielenie się emocjami (umiejętność dzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi) to klej, który umożliwia społeczne uczenie się (uczenie się poprzez naśladowanie innych). Właśnie z tego powodu, kiedy pracujemy z dziećmi, to zwykle zaczynamy od ich preferencji. Kiedy interakcje z nimi krążą wokół tego, co ich interesuje, wtedy dosłownie chłoną to, czego chcemy ich nauczyć. Wtedy więcej rzeczy ich motywuje i aktywnie uczestniczą w tym, co im proponujemy.


Sposób, w jaki wchodzimy z nimi w interakcję sprawia, że czują się bardziej kompetentne, pewne siebie i ale także bardziej siebie akceptują. Jeśli czują się dobrze w waszym towarzystwie, wtedy chcą się od was uczyć. Dlatego próbujcie budować silną więź podczas waszych zabaw, aby pomóc dzieciom lepiej zapamiętywać i uczyć się.

Wykorzystajcie to, co je interesuje, sprawcie, aby czuły się dobrze w waszym towarzystwie i patrzcie, jak szybko się uczą!

Tłum. Joanna Brodowska