Co to jest wspólne pole uwagi ?

Co to jest wspólne pole uwagi ?

Dzielenie wspólnego pola uwagi jest najczęściej definiowane, jako nasza zdolność do dzielenia uwagi dotyczącej tego samego obiektu lub działania z innymi. Istnieją pewne niewerbalne komunikaty, których szukamy, aby dowiedzieć się czy inni interesują się tym samym obiektem, co my. Na przykład wyobraź sobie, że oglądasz obrazki w książce ze swoim dzieckiem. Możecie mieć przed sobą tą samą książkę i niekoniecznie wasze zaangażowanie będzie dotyczyć tej samej rzeczy. Twoje dziecko może patrzeć na obrazek słonia, natomiast ty możesz czytać o koniach, lub myśleć o czymś całkiem innym.
Skąd wiemy ze jesteśmy zaangażowani w tą samą rzecz?

Wiemy to jeśli twoje dziecko patrzy na słonia, potem spojrzy na ciebie, wskaże słonia, następnie spojrzy z powrotem, aby sprawdzić czy też patrzysz na słonia. Teraz jesteście oboje zainteresowani słoniem, co najważniejsze każdy z was wie, że uwaga drugiego dotyczy tego samego obiektu. Teraz dzielicie wspólne pole uwagi.

Istotą dzielenia wspólnego pola uwagi jest wzajemna świadomość, że nasza uwaga dotyczy tego samego. Daje nam to wspólny punkt odniesienia, aby zrozumieć siebie nawzajem.
Kiedy uwaga każdego z nas dotyczy odrębnych przedmiotów i zdarzeń (np. ty oglądasz film, podczas gdy ja czytam książkę) to równie dobrze moglibyśmy znajdować się na różnych kontynentach.

Znaczenie inicjowania

Dziecko, które patrzy na słonia, patrzy na mamę, wskazuje na słonia i patrzy na nią jeszcze raz, aby upewnić się ze mama widziała słonia, robi coś szczególnie ważnego. Jest ono inicjatorem wspólnego pola uwagi. To dziecko zwraca uwagę mamy a nie odwrotnie. Jest to kwestia kluczowa jeśli chodzi o dzieci z autyzmem.

Zarówno badania z dziedziny psychologii i neurologii wykazały, że zdolność do inicjowania wspólnej uwagi jest zupełnie inną umiejętnością niż zdolność do reagowania na nią. U typowo rozwijających się dzieci, zdolność reagowania na tego typu wiadomości od osób dorosłych (podążanie za tym na co patrzy lub na co wskazuje dorosły) rozwija się przed zdolnością do inicjowania wspólnej uwagi.

Brak zdolności do inicjowania, a nie reagowania na wspólne pole uwagi, w wieku dwóch lat jest jednym z najważniejszych czynników predysponujących do późniejszej diagnozy autyzmu.

Jest on jednym z głównych komponentów najbardziej zaawansowanych ocen za pomocą obserwacji diagnostycznej. Wiele dzieci z autyzmem posiada zdolność do reakcji na inicjowanie wspólnej uwagi przez innych, ale są bardzo opóźnione jeśli chodzi o zdolność do inicjowania tego rodzaju interakcji. Co ciekawe neurolodzy odkryli, że te dwie umiejętności są w rzeczywistości realizowane przez dwa niezależne obwody w mózgu. Oba dokumenty wykazują, że zdolność do reagowania na wspólne pole uwagi inicjowane przez innych kontrolowana jest przez obwody nerwowe z tyłu mózgu, podczas gdy zdolność do inicjowania wspólnego pola uwagi kontrolowana jest przez obwody nerwowe w przedniej części mózgu.

Równowaga

We wpisie na blogu Aarona podkreślono znaczenie wspierania spontaniczności u naszych dzieci i zaznaczono, jak łatwo jest wpaść w pułapkę nadmiernego wypytywania dziecka.

Kiedy zachęcasz dziecko lub bezpośrednio prosisz, aby wzięło udział w czymś, na czym ty jesteś skupiony, wtedy ćwiczycie reagowanie na prośby innych. Wspaniale! Dajesz mu siebie, jako wzór do naśladowania. Jednak kiedy pozwalasz dziecku ćwiczyć inicjowanie wspólnego pola uwagi? Zanim w ogóle zaczniesz myśleć o tym, jak to zrobić, najpierw uświadom sobie, w jakim stopniu utrzymujesz równowagę pomiędzy tymi dwoma umiejętnościami. Wystarczy zwrócić uwagę jak wiele razy prosisz, aby dziecko skupiło się na czymś i jak często pozwalasz dziecku, aby skupiło twoją uwagę na czymś ciekawym dla niego. I jak reagujesz, gdy ono to zrobi?

Po pierwsze, aby pomóc dziecku rozwijać się, musisz uświadomić sobie, że należy dbać o równowagę jeśli chodzi o stymulację tych dwóch obszarów mózgu. Dzięki temu łatwiej będzie ci stwarzać sytuacje, które będą zachęcać dziecko do rozpoczęcia tego rodzaju interakcji z tobą.

Artykuł napisany przez Kat Houghton www.relatetoautism.pl

 Co to jest wspólne pole uwagi ?